Essays and Criticism

For essays related to role-playing and games culture, please see the ludic culture page.

‘Start telling the story of female gamers and developers’ in Maria Edström & Ragnhild Mølster (eds): Making Change. Nordic Examples of Working Towards Gender Equality In The Media (Nordicom, 2014)

‘Förord’. Introduction to Robert Kirkman, Charlie Adlard & Cliff Rathburn: The Walking Dead volym 5: Anfall är bästa försvar, (Apart Förlag, 2012)

‘”Bildade” är i akut behov av bildning’ in Gabriel Ehrling, Karin Rebas (eds): Bildningsresan (Bertil Ohlins Förlag, 2012)

In Johanna Korhonen, et al: Kära hurri! Rakas hurri! 15 synvinklar på tvåspråkigheten. 15 näkökulmaa kaksikielisyyteen. (Schildts & Söderström, 2012)

In Gustav Almestad and Annika Beijbom, eds: #prataomdet. Berättelser från gråzonen (Kalla kulor, 2012). Two texts.

“Sådana som finnarna – sådana som jag.” In Lelitha Verghese Gyllingberg, ed: Så bra svenska du talar! En antologi om finlandssvenskars möten med Sverige. (Söderströms, 2011).

Introduction to a Swedish edition of Seth Grahame-Smith and Jane Austen’s Pride & Prejudice & Zombies, Stolthet och fördom och zombier, Bonnier 2010.

“Sverigefinlandsvensk och bekväm med det” (beng a short reflection on the nature of my Finnishness) in Antti Isokangas (ed): Mitä Suomi on? Keskustelua Suomesta ja suomalaisuudesta. (Finland Promotion Board, 2010. ISBN 978-952-5682-32-8)

Essay on Wong Kar-Wai for the Stockholm Film Festival Catalogue 2009.

‘Gossip Girls and Shopping Princesses: A Short Introduction to Product Placement in Clique Lit’, St Edmund Hall Magazine, 2008-09.

Essay on Wes Anderson for the Stockholm Film Festival Catalogue 2008.

‘Shoppingprinsessornas fornhistoria’, Alvemark & Leffler, (eds): Könskrig, Atlas 2007

Essay on Todd Solondz for the Stockholm Film Festival Catalogue 2004.

Criticism

Currently, my film and literary criticism is not collected in any one place. Searching the websites of Kulturnytt, Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Sydsvenskan and Weird Science for my name is a start, but particularly in the case of Nöjesguiden, finding the material can prove to be very difficult indeed.